Voor meer informatie klikt u op de foto van het betreffende werk.

De Collectie

(Klik hier om de afbeelding beeldvullend te zien)
(Klik hier om dit object te printen)

Titel object: Bokaal P.J. van der Eijk
Vervaardiger/ leverancier: Royal Leerdam
Soort object: Kristallen glas.
Jaar van vervaardiging: 2004
Afmetingen: 16,5 x Ø 10,3 cm; dikte glas kelk: 1,5 mm
Signatuur: -
Merktekens: Onder de voet het merkje van Leerdam: twee flessen. Op de voet lijmsporen van het stickertje van Leerdam (ligt los in de doos).
Inscripties: In de kelk rondom bovenaan bij de rand: 'o "HET WELVAREN" o WATERSCHAP DE GROOTE WAARD'. Onder de voet: 'Heemraad P.J. van der Eijk o 1999 - 2004 -'.
Beschrijving: Model Roemer Zaandam maakt deel uit van de sinds 1970 vervaardigde 'historische collectie' van Royal Leerdam. Licht conische voet. Stam gevormd uit een baluster voorzien van twee schijven van verschillende afmetingen. Rechte kelk met inscriptie en het wapen van het Waterschap De Groote Waard (KB 26 juli 1979, inv. 0097): 'Gevierendeeld: I in goud een leeuw van keel, getongd en genageld van azuur; II schuinspitsgeruit, azuur en zilver; III in keel een paal van zilver; IV in goud drie schuinkruisjes van keel. Het schild gedekt met een gouden kroon van vijf bladeren en gehouden rechts door een leeuw en links door een griffioen, beide van goud, getongd en genageld van keel.' NB de originele doos is aanwezig. Heemraad P.J. van der Eijk had zich in maart 2004 kandidaat gesteld als waarnemend dijkgraaf van Waterschap De Groote Waard om tijdelijk de vertrekkende dijkgraaf K.J. Provoost (voor diens afscheidsbokaal zie 0236) te vervangen. Het bestuur nam een ander standpunt in, waarop Van der Eijk zijn functie als heemraad neerlegde (bron: www.ad.nl/archive/?service=archive&articleID=rd107066). Het verklaart waarom hij alleen een bokaal heeft geschonken en zijn naam niet verbonden is aan de bokaal van de andere heemraden (0556). Zie ook 0557 voor de bokaal van J. Zevenbergen die uiteindelijk werd aangesteld als waarnemend dijkgraaf.
Herkomst: Waterschap De Groote Waard, geschonken door P.J. van der Eijk bij diens vertrek als heemraad.
Literatuur:
Inventarisnummer: 0558
Standplaats: Waterschapshuis, Ridderkerk, Vitrinewand

Klik hier voor ingekorte tekst